چگونگی ارتباط قیمت سهام آمریکا و دلار آمریکا

ارتباط بین سهام آمریکا و دلار

قیاس شاخص دلار آمریکا (USDX) را به صراحت می توان گفت برای سنجیدن ارزش دلار در مقابل چندین سبد ارزی اصلی دیگر با ارزش میانگین صنعتی داو جونز ، نزدک و S&P 500 طی یک دو دهه (از سال 2011) ضریب همبستگی به ترتیب 35/0، 39/0 و 38/0 است.با توجه به اینکه ضریب مثبت است ا افزایش دلار ضریب همبستگی بوجود می آید و شاخص رو به بالا حرکت می کند

ارزش واحد پول کشور در مقابل دیگر واحد پول ها

برای ارزش گذاری واحد پول یک کشور در مقابل دیگر واحد پول ها از دو راه می توان به نتیجه رسید:

۱- موقعی که واحدهای ارزی موجود رو به کاهش باشد : اگر مثالی بر این مورد بزنیم می توان گفت انک فدرال نرخ بهره را افزایش می دهد هزینه ها کم می شود.

۲- افزایش تقاضا : چرا که افزایش دلار آمریکا بر ارزش سهام آمریکا تاثیر مستقیم دارد.

تاریخچه شاخص دلار آمریکا (ارتباط بین سهام آمریکا و دلار)

از مهمترین علل برتری دلار آمریکا به دیگر واحد های پولی بخاطر توافقنامه برتون وودز است. چرا که این توافقنامه بین آمریکا و کشور های مختلف به ثبات قیمت دلار آمریکا در مقایسه با دلار آمریکا منعقد شد. یکی دیگر از توافقات برتون وودز در اولین سال توافق هر اونس طلا معادل ۳۵ دلار امریکا بود.

معرفی سه شاخص اصلی بورس آمریکا

فرمول شاخص دلار آمریکا

در محاسبه فرمول USDX بدین گونه محاسبه می شود:

USDX = 50.14348112 x EUR/USD۸ (-0.576) x USD/JPY (0.136) x GBP/USD(-0.119) x USD/CAD^(0.091) x USD/SEK^(0.042) x USD/CHF^(0.036)

چندین حالت ارتباطی و سهام امریکا

برای ارتباط دلار با سهام آمریکا به ۳ حالت محتمل در زیر اشاره می کنیم:

  1. بدترین حالت ممکن.

    سبد سرمایه گذاری شما متشکل از یکسری سهام هایی باشد که برای درآمدزایی بطور قابل توجهی به مواد اولیه، انرژی یا کالاهای وارداتی وابسته هستند. بخش زیادی از تولید اقتصاد آمریکا به مواد خام وارداتی برای ایجاد کالاهای مورد نیاز بستگی دارد. و اگر ارزش دلاری آمریکا رو به پایین باشد، هزینه تولیدکنندگان بالا می رود، که به حاشیه سود (Profit Margin) آنها و در نهایت کل درآمد (Bottom Line) فشار مستقیم وارد می کند.

  2. سناریوی محتمل. (ارتباط بین سهام آمریکا و دلار)

    در حالت دوم این سناریو مطرح است که سهام شما از مجموعه متنوعی از کمپانی ها تشکیل شده است و در هیچ یک از مراکز اقتصادی Overweight نیست. یعنی سرمایه گذاری که شما بر روی انواع سهام های مختلف داشته اید که در حوضه های مختلف فعالیت داشته و اجناس مختلف به فروش می رساند. در این حالت با کاهش دلار هم اثیر منفی و هم تاثیر مثت می تواند برجای بگذارد.

  1. و آخرین سناریو بهترین حالت ممکن.

    در این حالت شما بر روی سهام هایی سرمایه گذاری کرده اید که این شرکت ها کالاهای تولیدی ایالات متحده به سراسر جهان صادر می کند. شرکتهایی درآمد اصلی آنها از طریق صادرات است و چناچه با کاهش دلار عملکرد آنها بهتر می شود.یعنی با تبدیل ارزهای دیگر کشورها دلار هنگفتی دریافت می کنند. بطور خلاصه می توان گفت با صادرات این شرکتها بخاطر پایین بودن دلار بازار بهتری کسب کرده و محصولات با کیفیت خود را بهتر به فروش می رسانند.

ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﺷﺎﺧﺺ ﺩﻻﺭ ﻭ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺳﻬﺎﻡ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﭼﻴﺴﺖ؟


بیشتر بدانیم : معاملات کوه یخی چیست


ایستگاه پایانی

با توجه به مطالب بالا می توان نتیجه گرفت ارزش شاخص های بازار با بالا رفتن دلار آمریکا صعودی می شود، به عبارت دیگر همبستگی مستقیم به هم دارند.بطور مثال می توان گفت هر چقدر که سرمایه گذاران بیشتری سرمایه خود را در سهام آمریکا قرار می دهند، برای این کار باید اقدام به خرید دلار کنند، که باعث افزایش ارزش شاخص ها می شود.